Psih. Mădălina Simion

Indicele Raționamentului Perceptiv din cadrul WISC-IV este o parte a evaluării care ne ajută să înțelegem cum copilul dumneavoastră folosește informațiile vizuale pentru a rezolva probleme și a gândi logic. Acest indice nu se bazează pe cunoștințele pe care copilul le-a acumulat deja, ci mai degrabă pe capacitatea lui de a gândi în mod flexibil și creativ cu informații noi, adesea sub forma de imagini sau puzzle-uri.

Vă voi explica fiecare dintre componentele importante măsurate de acest indice:
1. Inteligența fluidă: Capacitatea copilului de a gândi și de a rezolva probleme noi, fără a se baza pe cunoștințele pe care le-a acumulat deja. Este ca atunci când copilul se confruntă cu o situație nouă și trebuie să găsească soluții pe loc.
2. Raționamentul perceptiv: Abilitatea de a interpreta și de a gândi despre informațiile vizuale. De exemplu, atunci când copilul încearcă să rezolve un puzzle, el folosește raționamentul perceptiv pentru a înțelege cum piesele se potrivesc împreună.
3. Organizarea perceptivă: Capacitatea de a structura și a organiza informațiile vizuale într-un mod logic. Acest lucru este important atunci când copilul trebuie să recunoască un model sau să urmeze o hartă.
4. Formarea conceptelor: Abilitatea de a grupa obiecte sau imagini pe baza caracteristicilor lor comune sau de a crea noi categorii în minte.
5. Procesare simultană: Capacitatea de a lua în considerare mai multe aspecte ale unei probleme în același timp. De exemplu, atunci când copilul rezolvă o problemă matematică care implică forme și culori diferite.
6. Separarea formei de fond în stimuli vizuali: Abilitatea de a distinge obiectele importante de fundalul în care se află.
7. Raționament prezentat vizual non-verbal: Capacitatea de a gândi și de a rezolva probleme care sunt prezentate vizual, fără a folosi cuvinte.

 

Subtestul Cuburi din cadrul WISC-IV este o sarcină în care copilul dumneavoastră este invitat să folosească blocuri fizice pentru a construi modele care corespund unor imagini bidimensionale. Acest subtest este important pentru că ne ajută să înțelegem cum copilul percepe și organizează informația vizuală și cum folosește coordonarea mână-ochi pentru a rezolva probleme.

Iată ce măsoară acest subtest și de ce este important pentru dezvoltarea copilului:
1. Abilitatea de a analiza și sintetiza stimuli vizuali abstracti: Copilul trebuie să privească modelul în 2D și să-l reconstruiască în 3D, ceea ce necesită descompunerea imaginii în părțile sale componente și apoi combinarea acestora într-o nouă formă.
2. Formarea de concepte nonverbale: Copilul învață să recunoască și să utilizeze modele și relații fără a folosi cuvinte.
3. Percepția și organizarea vizuală: Copilul trebuie să recunoască și să organizeze informațiile vizuale pentru a crea un model coerent.
4. Procesarea simultană: Copilul trebuie să ia în considerare mai multe aspecte ale sarcinii în același timp, cum ar fi culoarea, forma și poziția blocurilor.
5. Coordonarea vizuo-motorie: Abilitatea de a coordona ceea ce vede cu mișcările mâinilor sale pentru a manipula blocurile.
6. Învățarea: Copilul își folosește experiențele anterioare cu blocurile pentru a rezolva sarcina mai eficient.
7. Abilitatea de a separa figurile de fond: Copilul trebuie să distingă elementele importante ale imaginii de fundalul pe care se află.
8. Separarea vizuală și integrarea proceselor vizuale și motorii: Copilul trebuie să îmbine ceea ce vede cu modul în care mișcă blocurile pentru a forma modelele corecte.

În viața de zi cu zi, abilitățile testate de Subtestul Cuburi sunt folosite atunci când copilul trebuie să găsească un obiect într-o încăpere aglomerată sau să se concentreze pe o sarcină în ciuda distracțiilor vizuale.

La nivel comportamental, psihologul va observa cum abordează copilul problema:
– Stilul de rezolvare a problemelor: Cum abordează copilul sarcina și dacă poate găsi soluții eficiente.
– Strategia și planificarea: Dacă își face un plan înainte de a începe să construiască sau dacă lucrează la întâmplare.
– Impulsivitatea: Dacă acționează rapid fără să se gândească sau dacă ia timp să se gândească la pașii următori.
– Problemele motorii: Dacă are dificultăți în manipularea blocurilor.
– Memoria vizuală: Dacă își poate aminti cum arată modelul pe care trebuie să-l reconstruiască.
– Obsesivitatea pentru detalii: Dacă se pierde în detalii minore și nu poate vedea imaginea de ansamblu.
– Persistența: Dacă copilul continuă să încerce chiar și atunci când sarcina devine dificilă.
– Toleranța la frustrare: Cum reacționează copilul atunci când întâmpină dificultăți.
– Probleme perceptive: Dacă pare să aibă dificultăți în a înțelege corect informațiile vizuale.

Subtestul Concepte Grafice este o sarcină în care copilul este pus în fața unor serii de imagini și trebuie să identifice care imagini aparțin împreună pe baza unei reguli sau unui model pe care trebuie să-l deducă. Scopul acestui subtest este de a evalua capacitatea copilului de a gândi logic și de a forma categorii abstracte.

Iată ce face copilul în timpul acestui subtest și ce abilități sunt evaluate:

1. Abilitatea de a raționa abstract: Copilul trebuie să gândească dincolo de detalii concrete și să identifice modele sau reguli care guvernează grupurile de imagini.
2. Categorizarea: Copilul trebuie să determine ce imagini aparțin împreună pe baza unor caracteristici comune, chiar dacă aceste caracteristici nu sunt imediat evidente.

În timp ce copilul lucrează la această sarcină, psihologul va observa și comportamentul său, ceea ce poate oferi indicii suplimentare despre modul în care copilul se confruntă cu provocările:
– Toleranța la frustrare: Cum reacționează copilul atunci când găsește sarcina dificilă sau când nu poate identifica imediat regula corectă.
– Defensivitatea: Dacă copilul devine defensiv sau supărat atunci când este corectat sau când nu reușește să găsească soluția.
– Evitarea: Dacă copilul încearcă să evite sarcina sau să renunțe la ea în loc să încerce să o rezolve.
– Stilul de răspuns și de gândire: Dacă copilul abordează sarcina într-un mod sistematic și gândit sau dacă răspunde la întâmplare.
– Probleme vizual-perceptive: Dacă copilul are dificultăți în a percepe sau înțelege informația vizuală prezentată.

Aceste observații pot ajuta la identificarea unor posibile dificultăți sau puncte forte în procesarea vizuală și raționamentul abstract al copilului. Informațiile obținute pot fi folosite pentru a ghida intervențiile educaționale și pentru a asigura că copilul are suportul de care are nevoie pentru a-și dezvolta abilitățile de gândire critică și de rezolvare a problemelor.

 

Subtestul Completare de Imagini din cadrul WISC-IV este o sarcină care îi cere copilului dumneavoastră să identifice ce lipsește dintr-o serie de imagini. Acest subtest are ca scop evaluarea atenției la detalii și a abilității de a recunoaște elementele esențiale care fac un obiect sau o scenă să fie completă sau funcțională. În timpul subtestului, copilului i se prezintă imagini care au anumite părți lipsă – de exemplu, o imagine cu o bicicletă fără pedale sau o casă fără ușă. Copilul trebuie să observe rapid ce lipsește și să identifice elementul lipsă.

Iată câteva abilități specifice pe care le măsoară acest subtest:
1. Percepția vizuală: Capacitatea copilului de a vedea și de a interpreta ceea ce este în fața ochilor săi.
2. Atenția la detalii: Capacitatea de a observa și de a identifica părți mici sau subtile ale unei imagini.
3. Recunoașterea elementelor esențiale: Abilitatea de a înțelege ce face un obiect să fie recunoscut sau să funcționeze corect.
4. Gândirea rapidă: Capacitatea de a procesa informația vizuală și de a răspunde într-un timp scurt.

Pe lângă evaluarea abilităților vizuale, psihologul va observa și comportamentul copilului în timpul subtestului:
– Stilul de răspuns: Cum abordează copilul sarcina? Este metodic sau haotic în identificarea elementelor lipsă?
– Concentrarea: Rămâne copilul concentrat pe sarcină sau este ușor distras?
– Frustrarea: Cum reacționează copilul dacă nu poate identifica rapid ce lipsește din imagine?
– Confidența: Este copilul sigur pe răspunsurile sale sau ezită și schimbă răspunsurile?

 

Indicele Raționamentului Perceptiv din cadrul WISC-IV include o serie de subteste care evaluează abilitățile de procesare vizual-spațială și de raționament non-verbal ale copilului. Rezultatele la aceste subteste pot fi utile în înțelegerea unei varietăți de condiții și tulburări, printre care:
1. Tulburări de învățare specifice: Dificultăți în materii care necesită abilități vizual-spațiale, cum ar fi matematica sau citirea hărților și graficelor.
2. Dizabilități intelectuale: Capacitate redusă de a procesa și de a rezolva probleme vizuale și spațiale, care poate fi reflectată în scorurile mai scăzute la aceste subteste.
3. Tulburări de procesare vizuală: Probleme cu interpretarea sau organizarea informațiilor vizuale, chiar dacă vederea este normală.
4. Leziuni cerebrale sau tulburări neurologice: Diverse condiții medicale care pot afecta abilitățile vizual-spațiale și de raționament.
5. Tulburări de dezvoltare a coordonării: Dificultăți în coordonarea mișcărilor în raport cu informația vizuală, ceea ce poate influența performanța la subtestele care necesită coordonare vizuo-motorie.


Sursa: Flanagan, D. P., & Kaufman, A. S. (2004). Essentials of WISC-IV Assessment. Wiley.

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog la București

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021