Psih. Mădălina Simion

The Monteiro Interview Guidelines for Diagnosing the Autism Spectrum, Second Edition (MIGDAS-2), reprezintă un proces neuroafirmativ bazat pe senzorialitate, destinat colectării și organizării informațiilor calitative necesare pentru diagnosticarea autismului la copii, adolescenți și adulți. Acest proces cuprinzător include linii directoare pentru obținerea de informații valoroase de la părinți, îngrijitori și profesori, precum și pentru desfășurarea unui interviu centrat pe senzorialitate cu persoana evaluată.

Rezultatul final al acestui proces este un profil comportamental detaliat, care descrie modul unic în care individul interacționează cu lumea din jur. Acest profil nu doar completează scorurile obținute în cadrul evaluărilor, ci și informează procesul de diagnosticare și planificare a tratamentului. Procesul MIGDAS-2 este conceput pentru a facilita redactarea unui raport narativ de evaluare și pentru a oferi feedback diagnostic utilizând un limbaj accesibil și ușor de înțeles de către părinți și alte persoane implicate în îngrijirea individului. Această abordare asigură o comunicare clară și eficientă, sprijinind astfel o colaborare mai bună între toți cei implicați în procesul de îngrijire și suport al persoanei cu autism.

Dezvoltarea MIGDAS-2 a fost rezultatul unei activități diagnostice extinse și riguroase, desfășurate în colaborare cu persoane aflate pe spectrul autismului, familiile acestora și cadrele didactice. Această abordare colaborativă a implicat o cooperare strânsă cu echipele de evaluare a autismului din școli publice și private, asigurându-se astfel că procesul de evaluare este bine fundamentat și adaptat nevoilor diverse ale comunității.

Procesul MIGDAS-2 pune un accent deosebit pe utilizarea materialelor senzoriale și pe încurajarea discuțiilor despre domeniile de interes major pentru individ. Această abordare permite evaluatorilor să colecteze exemple distinctive de tipare comportamentale frecvent întâlnite la persoanele autiste, oferind astfel un cadru pentru o evaluare detaliată și sensibilă la nevoile senzoriale unice ale fiecărei persoane.

MIGDAS-2 oferă o serie de beneficii și caracteristici care îl fac un instrument valoros în evaluarea autismului:

  • Beneficiu: MIGDAS-2 furnizează evaluatorilor o metodă eficientă și sistematică pentru colectarea și organizarea informațiilor necesare diagnosticării autismului la copii, adolescenți și adulți. Această abordare structurată ajută la asigurarea unei evaluări complete și coerente, facilitând un diagnostic mai precis și informativ.

  • Scoruri: Instrumentul oferă o descriere calitativă detaliată a persoanei evaluate, acoperind trei domenii esențiale: Limbaj și Comunicare, Relații Sociale și Răspunsuri Emoționale, și Utilizarea Senzorială și Interesele. Această abordare holistică permite o înțelegere profundă a modului în care individul interacționează cu lumea din jur.

  • Timp de administrare: Durata evaluării poate varia între 30 și 90 de minute, în funcție de formatul ales și de nevoile specifice ale persoanei evaluate. Această flexibilitate permite adaptarea procesului de evaluare la ritmul și confortul fiecărui individ.

  • Vârste: MIGDAS-2 este conceput pentru a fi utilizat cu o gamă largă de vârste, incluzând copii mici, copii, adolescenți și adulți. Această versatilitate asigură că instrumentul poate fi aplicat pe parcursul întregii vieți, oferind continuitate în evaluare și diagnostic.

  • Data publicării: Instrumentul a fost publicat în 2018, reflectând cele mai recente cercetări și practici în domeniul evaluării autismului, asigurându-se astfel că evaluatorii au acces la un instrument actualizat și relevant.

MIGDAS-2 include cinci protocoale de evaluare esențiale, fiecare având un rol specific în procesul de diagnosticare a autismului:

  1. Chestionarul pentru Părinți/Îngrijitori și Chestionarul pentru Profesori: Aceste chestionare sunt concepute pentru a colecta o narațiune detaliată despre individul evaluat, din perspectiva părinților, îngrijitorilor și/sau profesorilor. Ele conțin seturi de întrebări care ajută la obținerea unei imagini cuprinzătoare a comportamentului și dezvoltării individului. Chestionarele pot fi utilizate pentru a facilita un interviu față în față sau pot fi completate independent, prin scrierea răspunsurilor direct pe formular.

  2. Protocoalele de Interviu Diagnostic: Acestea sunt elementele centrale ale procesului de evaluare MIGDAS-2, ghidând evaluatorii în colectarea și documentarea exemplelor de comportament ale individului în trei domenii cheie ale dezvoltării afectate de autism: Utilizarea Senzorială și Interesele, Limbajul și Comunicarea, și Relațiile Sociale și Răspunsurile Emoționale.

    • Interviul Diagnostic pentru Persoanele cu Fluenta Verbală Limitată sau Inexistentă: Acest protocol este destinat persoanelor care nu au dobândit încă utilizarea limbajului funcțional. Este potrivit pentru copiii mici (de exemplu, preșcolari și copii mici care se pot angaja în jocuri senzoriale), precum și pentru copiii mai mari, adolescenții și adulții care prezintă un limbaj limitat și o posibilă afectare intelectuală.

    • Interviul Diagnostic pentru Copii și Adolescenți cu Fluenta Verbală: Acest protocol este destinat copiilor și adolescenților care folosesc limbajul fluent sau care au dobândit limbajul, dar a căror fluență este încă în dezvoltare (adică limbajul nu este încă utilizat cu fluență completă în toate setările sau pe toate subiectele). Este adecvat pentru copiii de vârstă preșcolară, precum și pentru copiii mai mari și adolescenți.

    • Interviul Diagnostic pentru Adulți cu Fluență Verbală: Acest protocol este destinat adulților care au dobândit abilități lingvistice și folosesc limbajul fluent. Este, de asemenea, potrivit pentru adolescenții verbali care fac tranziția către vârsta adultă. Interviul este structurat astfel încât evaluatorul să aibă opțiunea de a include partenerul adult al individului sau părinții/îngrijitorii în sesiune.

Aceste protocoale asigură o evaluare detaliată și personalizată, adaptată nevoilor și capacităților fiecărui individ, sprijinind astfel un diagnostic precis și informativ.

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog la București

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021