
Problemele legate de functionarea executiva nu sunt considerate ca fiind un handicap de sine statator. Sunt slabiciuni intr-un set cheie de abilitati mentale. Apar adesea la copii cu probleme de invatare si de atentie. Ce sunt functiile executive? Cum invatarea si viata de zi cu zi?
Functiile executive sunt reprezentate de mai multe abilitati mentale care ajuta creierul sa se organizeze si sa actioneze pe baza informatiilor. Aceste abilitati permit oamenilor sa planifice, sa organizeze, sa isi reaminteasca lucrurile, sa prioritizeze, sa acorde atentie si sa inceapa sarcini. De asemenea, ele ajuta sa foloseasca informatii si experiente din trecut pentru a rezolva probleme curente.
Daca copilul tau are problem legate de functionarea executiva, orice sarcina care necesita aceste abilitati ar putea reprezenta o provocare. Sarcina ar putea fi reprezentata de a pune rufele la spalat sau de a finaliza un proiect scolar. Avand probleme cu functionarea executiva, devine dificil:
– sa prioritizeze timpul;
– sa faca planuri;
– sa se asigure ca lucrul este terminat la timp;
– multitasking-ul;
– sa aplice informatiile invatate anterior in rezolvarea problemelor;
– sa analizeze idei;
– sa caute ajutor sau mai multe informatii atunci cand este nevoie.
Cum functioneaza functiile executive?
O alta modalitate de a intelege dificultatile copilului tau este de a vedea cum functioneaza procesul de functionare executiva. Iata un exemplu de functionare a procesului, impartit in sase pasi:
- Analizati o sarcina. Aflati ce este de facut.
- Planificati cum sa va ocupati de sarcina.
- Organizati-va! Impartiti planul intr-o serie de pasi.
- Stabiliti cat timp va este necesar pentru a realiza planul si rezervati-i o perioada.
- Faceti ajustari in functie de cum este necesar.
- Finalizati sarcina in timpul alocat.
Daca functionarea executiva este eficienta si sarcina este destul de simpla, creierul poate procesa acesti pasi in cateva secunde. Daca copilul tau abilitati executive slabe, efectuarea chiar si a unei sarcini simple poate fi dificila. Amintirea unui anumit cuvant poate necesita un efort la fel de mare ca si planificarea unui orar pentru a doua zi.
Cat de commune sunt problemele legate de functionarea executiva?
Nu este clar cati copii se confrunta cu probleme legate de functionarea executiva. Dar problemele nu sunt neobisnuite. Ele apar adesea la copii cu ADHD si dislexie, precum si in cazul altor afectiuni. De fapt, unii experti considera ca aproape toti copiii cu ADHD au simptome ce tin de probleme ale functionarii executive.
Care sunt cauzele problemelor legate de functionarea executiva?
Oamenii de stiinta inca nu sunt siguri de ce unii copii au dificultati de functionare executiva. Cercetarea a identificat cateva legaturi posibile:
- Genele si ereditatea: Copiii difera in modul in care folosesc abilitatile executive. Dar sansele sunt mari ca al tau sa le foloseasca in același mod in care tu o faci. Studiile arata ca diferentele dintre copii sunt aproape complet influentate de gene.
- Diferentele creierului: In cea mai mare parte, functionarea executiva este controlata de o regiune a creierului numita cortexul prefrontal. Cercetarile au aratat ca persoanele care sufera de tulburari, boli sau leziuni ale cortexului prefrontal dezvolta adesea probleme de functionare. Expertii folosesc aceasta cercetare pentru a studia daca cortexul prefrontal la copiii cu probleme de functionare executiva funcționeaza diferit decat in cazul altor copii.
- Alte dizabilitati și tulburari: Copiii cu ADHD si dislexie se lupta adesea cu functionarea executive. La fel si copiii cu afecțiuni neurologice, tulburari de dispozitie, autism si leziuni cerebrale dobandite.
Surse: 1. Friedman, Naomi, et al. “Individual Differences in Executive Functions Are Almost Entirely Genetic in Origin.” Journal of Experimental Psychology: General 137.2 (2008): 201–25. NCBI. Web. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2762790/
- Elliott, Rebecca. “Executive Functions and Their Disorders.” British Medical Bulletin 65.1 (2003): 49–59. Oxford Journals. Web. http://bmb.oxfordjournals.org/content/65/1/49.full