O dizabilitate de învățare este o condiție neurologică care afectează capacitatea unui individ de a procesa și răspunde la informații. În ciuda faptului că au o inteligență medie sau peste medie, persoanele cu dizabilități de învățare se confruntă cu provocări semnificative în dobândirea abilităților academice esențiale. Aceste abilități includ citirea, scrierea, ascultarea, vorbirea și abilitățile matematice. Dificultățile experimentate de persoanele cu dizabilități de învățare nu sunt cauzate de o lipsă de inteligență sau motivație, ci sunt legate de modul în care creierul lor procesează informațiile.
Legea privind Educația Persoanelor cu Dizabilități (IDEA), o lege federală în Statele Unite, oferă o definiție specifică a dizabilităților de învățare. Conform IDEA, o dizabilitate de învățare este prezentă atunci când realizările academice ale unui copil sunt semnificativ sub ceea ce ar fi de așteptat pentru vârsta și nivelul său intelectual. Este important de menționat că dizabilitățile de învățare sunt distincte de problemele cauzate în principal de dizabilități intelectuale, tulburări emoționale sau deficiențe senzoriale, cum ar fi dizabilitățile vizuale sau auditive.
Una dintre cele mai comune manifestări ale dizabilităților de învățare este dificultatea cu citirea, adesea denumită dislexie. Copiii cu dislexie pot avea dificultăți cu conștientizarea fonemică, care implică recunoașterea și manipularea sunetelor individuale din cuvinte. Acest lucru poate duce la provocări cu rimele, segmentarea cuvintelor în sunetele lor componente și combinarea sunetelor pentru a forma cuvinte. Aceste abilități fundamentale sunt cruciale pentru decodarea corectă a cuvintelor, iar dificultățile în acest domeniu pot duce la probleme cu fluența și înțelegerea citirii.
Pe măsură ce elevii progresează în educația lor, cerințele asupra abilităților lor de citire și înțelegere cresc. O mare parte din informațiile pe care trebuie să le învețe sunt prezentate în formă scrisă, cum ar fi manualele, sau oral, prin prelegeri. Această dependență de abilitățile de citire și ascultare poate agrava provocările cu care se confruntă elevii cu dizabilități de învățare, făcând dificil pentru ei să țină pasul cu colegii lor și să aibă succes academic.
În plus față de dificultățile de citire, dizabilitățile de învățare pot afecta și alte domenii, cum ar fi scrierea, unde indivizii pot avea dificultăți cu ortografia, gramatica și organizarea coerentă a gândurilor. În matematică, ei ar putea avea probleme în înțelegerea numerelor, învățarea faptelor matematice sau rezolvarea problemelor de cuvinte. Provocările de ascultare și vorbire se pot manifesta ca dificultăți în urmarea instrucțiunilor, înțelegerea limbajului vorbit sau exprimarea clară a gândurilor.
Este important să recunoaștem că dizabilitățile de învățare sunt condiții pe tot parcursul vieții, dar cu sprijin și intervenții adecvate, persoanele cu dizabilități de învățare pot avea succes în școală și dincolo de aceasta. Identificarea timpurie și strategiile educaționale personalizate, cum ar fi programele de educație individualizată (IEP), pot ajuta la abordarea nevoilor specifice de învățare și pot oferi acomodările necesare pentru a sprijini învățarea și dezvoltarea.
Dizabilitățile de învățare ( includ o gamă de tulburări care afectează modul în care indivizii procesează informațiile. Acestea sunt de obicei împărțite în trei tipuri principale, cu categorii suplimentare care afectează alte funcții cognitive.
Dizabilități de citire (Dislexie)
Caracteristici: Dislexia este una dintre cele mai comune dizabilități de învățare, afectând capacitatea de a citi corect și fluent. Se caracterizează prin dificultăți în recunoașterea cuvintelor, ortografie și decodare. Persoanele cu dislexie pot avea dificultăți cu:
Conștientizarea fonemică: Dificultăți în recunoașterea și manipularea sunetelor din cuvintele vorbite.
Decodare: Provocări în traducerea cuvintelor scrise în echivalentele lor vorbite.
Fluență: Citire lentă și laborioasă, care poate afecta înțelegerea.
Ortografie: Erori persistente de ortografie, adesea din cauza dificultății cu modelele fonetice.
Provocări:
Discriminarea sunetelor: Mulți indivizi cu dislexie au probleme în a distinge între sunete similare, ceea ce le afectează capacitatea de a decoda cuvinte.
Rime și jocuri de cuvinte: Dificultatea cu activitățile care implică manipularea sunetelor, cum ar fi rimele, poate împiedica dezvoltarea timpurie a citirii.
Înțelegere: Chiar dacă recunoașterea cuvintelor se îmbunătățește, înțelegerea și reținerea a ceea ce este citit pot rămâne provocatoare dacă creierul întâmpină dificultăți în a forma imagini mentale sau a relaționa informații noi cu cunoștințele existente.
Intervenții:
Instruire multisenzorială: Tehnici care implică mai multe simțuri (vizual, auditiv, kinestezic) pentru a consolida învățarea.
Programe bazate pe fonetică: Abordări structurate care subliniază relația dintre sunete și litere.
Strategii de înțelegere a citirii: Metode de predare care se concentrează pe construirea vocabularului, rezumare și realizarea de inferențe pentru a îmbunătăți înțelegerea.
Dizabilități de limbaj scris (Disgrafie)
Caracteristici: Disgrafia afectează abilitățile de scriere, inclusiv caligrafia, ortografia și organizarea gândurilor pe hârtie. Simptomele pot include:
Caligrafie ilizibilă: Dimensiuni inconsistente ale literelor, spațiere și prindere slabă a creionului.
Erori de ortografie: Greșeli frecvente și variate de ortografie, chiar și cu cuvinte familiare.
Dificultăți în organizarea ideilor: Provocări în structurarea coerentă a propozițiilor și paragrafelor.
Provocări:
Abilități motorii fine: Coordonarea slabă mână-ochi poate face scrierea fizic dificilă.
Încărcare cognitivă: Efortul mental necesar pentru a scrie poate distrage de la capacitatea de a exprima clar ideile.
Gramatică și sintaxă: Dificultăți în aplicarea constantă a regulilor gramaticale.
Intervenții:
Terapie ocupațională: Exerciții pentru îmbunătățirea abilităților motorii fine și a caligrafiei.
Tehnologie asistivă: Instrumente precum software-ul de conversie a vorbirii în text și procesoare de text pentru a ajuta la scriere.
Instruire în scriere: Predarea explicită a strategiilor de scriere, inclusiv planificarea, redactarea și revizuirea.
Dizabilități de matematică (Discalculie)
Caracteristici: Discalculia afectează abilitățile matematice, inclusiv simțul numerelor, calculul și rezolvarea problemelor. Indivizii pot experimenta:
Recunoașterea numerelor: Dificultăți în înțelegerea și utilizarea numerelor.
Faptele matematice: Probleme în memorarea faptelor aritmetice de bază (de exemplu, tabelele de înmulțire).
Rezolvarea problemelor: Provocări în aplicarea conceptelor matematice pentru a rezolva probleme.
Provocări:
Conștientizarea spațială: Dificultăți cu raționamentul spațial, care pot afecta geometria și înțelegerea graficelor.
Procesarea secvențială: Dificultăți în urmarea procedurilor sau algoritmilor cu mai mulți pași.
Înțelegerea conceptuală: Dificultăți în înțelegerea conceptelor matematice abstracte.
Intervenții:
Abordarea concret-reprezentativ-abstract (CRA): Utilizarea obiectelor fizice pentru a preda concepte matematice înainte de a trece la reprezentări abstracte.
Ajutoare vizuale: Grafice, diagrame și diagrame pentru a sprijini înțelegerea.
Repetiție și practică: Practică frecventă pentru a consolida abilitățile și conceptele matematice.
Psih. Mădălina Simion
Psiholog clinician; neuropsiholog la BucureștiS-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.
A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.
Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva