Psih. Mădălina Simion

Mulți elevi găsesc dificil să producă lucrări scrise clare și expresive, indiferent dacă au dificultăți fizice sau cognitive. Ei învață adesea mai puțin din teme deoarece trebuie să se concentreze pe mecanica scrisului, mai degrabă decât pe conținutul propriu-zis. După ce petrec mai mult timp pe o sarcină decât colegii lor, acești elevi pot ajunge să înțeleagă materialul mai puțin. Acest lucru poate afecta negativ încrederea lor în capacitatea de a învăța. Când scrisul devine principalul obstacol în calea învățării sau a demonstrării cunoștințelor, poate fi necesar să se implementeze strategii de acomodare, modificare și remediere.

Scrisul extensiv este important din motive academice. Este o abilitate complexă care necesită ani de practică pentru a fi stăpânită. Un scris bun ajută indivizii să-și amintească, să organizeze și să proceseze informațiile. Totuși, pentru unii elevi, scrisul este o sarcină frustrantă și laborioasă care nu aduce aceste beneficii. Doi elevi ar putea munci din greu la aceeași temă, dar experiențele lor pot diferi foarte mult. Unul ar putea avea dificultăți în organizarea și exprimarea ideilor, învățând mult în acest proces. Celălalt ar putea să îmbine cuvintele cu mare efort, câștigând puțin în ceea ce privește abilitățile de scriere sau organizarea cunoștințelor.

Cum poate un profesor să decidă când și ce acomodări sunt necesare? Profesorul ar trebui să se întâlnească cu elevul și/sau părinții acestuia pentru a discuta preocupările legate de scrisul elevului și pentru a asculta perspectiva elevului. Este important să se sublinieze că problema nu este capacitatea elevului de a învăța sau de a finaliza munca, ci mai degrabă că dificultățile de scriere ar putea împiedica învățarea. Discută modalități alternative prin care elevul poate asigura că învață și explorează metode de îmbunătățire a abilităților de scriere. Ia în considerare cum pot fi ajustate temele de scriere pentru a maximiza învățarea. Din această discuție, toți cei implicați pot dezvolta un plan de modificări, acomodări și remediere care va ajuta elevul să-și atingă potențialul maxim.

Indicațiile disgrafiei includ:

– Scrierea care este, în general, ilizibilă, chiar și atunci când se acordă suficient timp și atenție sarcinii.
– Inconsistențe, cum ar fi un amestec de scriere de tipar și cursivă, variații între majuscule și minuscule sau dimensiuni, forme sau înclinații neregulate ale literelor.
– Cuvinte sau litere care sunt lăsate neterminate sau cuvinte care sunt omise complet.
– Aliniere inconsistentă pe pagină, în raport cu liniile și marginile.
– Spațiere neregulată între cuvinte și litere.
– O prindere strânsă sau neobișnuită a instrumentului de scris, cum ar fi ținerea acestuia foarte aproape de hârtie sau plasarea degetului mare peste două degete și scrierea din încheietură.
– Poziționarea ciudată a încheieturii, corpului sau hârtiei.
– Vorbirea cu sine în timp ce scrie sau urmărirea atentă a mâinii care scrie.
– Scrierea sau copierea lentă și laborioasă, chiar dacă rezultatul este ordonat și lizibil.
– Conținut scris care nu se potrivește cu celelalte abilități lingvistice ale elevului.

Cum putem ajuta:

– Acomodare: Minimizează impactul scrisului asupra învățării sau exprimării cunoștințelor, fără a modifica semnificativ procesul sau rezultatul final.
– Modificare: Adaptează temele sau așteptările pentru a se potrivi nevoilor individuale de învățare ale elevului.
– Remediere: Oferă instruire și oportunități pentru îmbunătățirea scrisului de mână.

Acomodări

Când te gândești la acomodarea sau modificarea așteptărilor pentru a gestiona disgrafia, ia în considerare ajustări în:

– Viteza de realizare a lucrărilor scrise
– Cantitatea de muncă ce trebuie produsă
– Complexitatea sarcinii de scriere
– Instrumentele folosite pentru a crea produsul scris
– Formatul produsului final

Modifică cerințele legate de viteza scrisului:

– Permite mai mult timp pentru sarcinile scrise, inclusiv pentru luarea notițelor, copiere și teste
– Permite elevilor să înceapă proiectele sau temele mai devreme
– Include în programul elevului timp pentru a fi „asistent de bibliotecă” sau „asistent de birou”, care poate fi folosit și pentru a recupera sau a avansa în lucrările scrise, sau pentru a desfășura activități alternative legate de materialul studiat
– Încurajează învățarea abilităților de tastare pentru a crește viteza și lizibilitatea lucrărilor scrise
– Ajută elevul să pregătească în avans lucrările cu anteturi necesare (Nume, Dată etc.), posibil folosind un șablon descris mai jos la „schimbări în complexitate.”

Modifică volumul

Modificați abordarea oferind elevilor un plan parțial completat în loc de un set complet de notițe, permițându-le să completeze detaliile sub titluri principale sau să furnizeze ei înșiși titlurile.

Permiteți elevilor să dicteze teme sau părți ale testelor unui program „scribe”, care ar trebui să transcrie exact ceea ce spune elevul. Elevul poate apoi să revizuiască lucrarea în mod independent.

Excludeți ortografia drept criteriu de notare pentru anumite teme sau concentrați evaluările pe componente specifice ale procesului de scriere.

Permiteți utilizarea abrevierilor și încurajați elevii să compileze o listă cu acestea într-un caiet pentru utilizare viitoare.

Minimizați sarcinile de copiere oferind, de exemplu, fișe de lucru la matematică cu problemele deja tipărite pe ele.

Modificări pentru complexitate

Modificați complexitatea prin introducerea unei opțiuni de „dosar de scriere”. Acest dosar ar putea conține:

– Un model de litere cursive sau de tipar pe coperta interioară pentru referință ușoară, în loc să se bazeze pe un afișaj pe perete sau tablă.
– Un șablon laminat care arată formatul necesar pentru lucrările scrise, cu decupaje pentru nume, dată și detalii ale temei. Plasați acest șablon peste foaia de scris a elevului în dosar, permițându-i să își pregătească foaia copiind informațiile de antet prin decupaje înainte de a muta șablonul pentru a finaliza tema. Această metodă poate fi aplicată și la fișe de lucru.

Descompuneți procesul de scriere în etape și învățați elevii să facă același lucru, acoperind pași precum brainstorming, redactare, editare și corectură. Luați în considerare notarea acestor etape individual, chiar și pentru sarcini scurte de scriere într-o singură sesiune, astfel încât să se acorde puncte pentru brainstorming și redactare, precum și pentru produsul final.

Dacă scrierea este dificilă, permiteți elevilor să facă semne de editare în loc să rescrie întreaga lucrare. Pe un computer, elevii pot crea un proiect inițial, să-l duplice și apoi să revizuiască copia, permițând evaluarea atât a proiectului inițial, cât și a produsului final fără tastare suplimentară.

Nu penalizați greșelile de ortografie în proiectele inițiale sau în sarcinile de o singură sesiune. Încurajați utilizarea verificatoarelor ortografice și rugați pe cineva să corecteze lucrarea. Verificatoarele ortografice vorbitoare sunt recomandate, mai ales dacă elevul are dificultăți în a identifica cuvântul corect, iar căștile sunt de obicei incluse.

Modificări pentru instrumentele de lucru

Modificați instrumentele utilizate permițând elevilor să aleagă între scrierea cursivă sau de tipar, în funcție de care este mai lizibilă pentru ei. Luați în considerare introducerea scrierii cursive mai devreme decât de obicei, deoarece unii elevi o găsesc mai ușor de gestionat, oferindu-le mai mult timp pentru a o stăpâni. Încurajați elevii mai tineri să folosească hârtie cu linii în relief pentru a-i ajuta să scrie ordonat pe linie. Pentru elevii mai mari, permiteți-le să aleagă lățimea liniei preferate, dar fiți conștienți că unii ar putea folosi scrisul mic pentru a ascunde dezordinea sau greșelile de ortografie. Permiteți utilizarea hârtiei sau a instrumentelor de scris în culori diferite.

Permiteți elevilor să folosească hârtie milimetrică pentru matematică sau să întoarcă hârtia liniată pe orizontală pentru a ajuta la alinierea coloanelor de numere. Lăsați elevii să aleagă instrumentul de scris care le este cel mai confortabil; mulți preferă creioanele sau stilourile cu mai multă frecare în locul pixurilor. Creioanele mecanice sunt populare, așa că încurajați elevii să găsească un „stilou” sau creion preferat și să aibă mai multe de același tip disponibile.

Oferiți gripuri distractive pentru toată lumea, indiferent de nivelul de clasă, deoarece chiar și elevii de liceu s-ar putea bucura de utilizarea gripurilor de creion sau a creioanelor mari de tip primar.

Procesarea de text ar trebui să fie o opțiune din diverse motive, dar amintiți-vă că elevii care au dificultăți cu scrisul de mână pot găsi, de asemenea, dificil să învețe să folosească un procesor de text. Unele programe de tastare sunt concepute pentru elevii cu dizabilități de învățare, predând tastele în ordine alfabetică sau folosind senzori pentru a ajuta elevii să găsească poziția corectă prin atingere.

Luați în considerare dacă software-ul de recunoaștere vocală ar putea fi benefic. La fel ca procesarea de text, dificultățile în scriere pot afecta și învățarea utilizării recunoașterii vocale, mai ales dacă elevul are provocări de citire sau vorbire. Totuși, cu angajamentul atât al elevului, cât și al profesorului de a antrena software-ul să recunoască vocea elevului, acesta poate ajuta elevul să evite actul fizic de a scrie sau tasta.

Modificări

Pentru unii elevi și anumite situații, acomodările nu vor fi suficiente pentru a depăși obstacolele cauzate de dificultățile lor de scriere. Iată câteva metode prin care temele pot fi ajustate fără a compromite procesul de învățare.

Reglați volumul

Diminuați cerințele de copiere din teme și teste. De exemplu, dacă elevii trebuie să „răspundă în propoziții complete care reflectă întrebarea”, permiteți-le să facă acest lucru pentru trei întrebări alese de dumneavoastră, iar pentru restul să răspundă în fraze scurte sau cuvinte (sau prin desene). Dacă elevii trebuie să copieze definiții, permiteți-le să le scurteze sau să le oferiți definițiile, lăsându-i să sublinieze frazele și cuvintele esențiale sau să creeze un exemplu sau un desen al cuvântului în loc să copieze definiția.

Reduceți cerințele de lungime pentru lucrările scrise — concentrați-vă pe calitate în loc de cantitate.

Ajustați complexitatea

Evaluați diferite teme pe componente specifice ale procesului de scriere, astfel încât pentru unele teme să nu se țină cont de „ortografie”, iar pentru altele, de gramatică. Creați proiecte de scriere colaborativă în care elevii să poată asuma roluri precum „generator de idei”, „organizator de informații”, „redactor”, „corector” și „ilustrator”.

Furnizați structură suplimentară și termene intermediare pentru proiectele de lungă durată. Sprijiniți elevul în a găsi pe cineva care să-l ghideze prin etapele proiectului, pentru a evita întârzierile. Discutați cu elevul și părinții despre posibilitatea de a respecta termenele limită prin lucrul suplimentar după orele de școală cu profesorul, în cazul în care un termen limită este iminent și lucrarea nu este finalizată.

Modificați formatul temei.

Oferiți elevului alternative, precum o prezentare orală sau un proiect vizual. Definiți clar așteptările printr-o rubrică. De exemplu, dacă tema inițială era un eseu de 3 pagini despre un aspect al anilor 1920 ați putea solicita ca o variantă scrisă să conțină: o descriere generală a aspectului ales (cu minimum două detalii), patru personalități importante și realizările lor, patru evenimente importante (când, unde, cine și ce s-a întâmplat), trei aspecte pozitive și trei negative ale anilor 1920. Aceleași informații pot fi evaluate și în formatul alternativ ales de elev, fie vizual, fie oral.

Remediere

Când abordați dificultățile de scriere de mână, luați în considerare aceste strategii:

  • Integrați practica scrisului de mână: Includeți instrucțiuni regulate de scriere de mână în programul elevului, adaptând abordarea în funcție de vârsta, maturitatea și motivația acestuia. Mulți elevi își doresc un scris de mână mai ordonat.
  • Căutați suport profesional: Pentru probleme severe de scriere, terapia ocupațională sau alte servicii de educație specială pot oferi intervenții concentrate.
  • Respectați obiceiurile stabilite: Recunoașteți că obiceiurile de scriere de mână se formează devreme. Înainte de a contesta modul în care un elev ține instrumentul de scris sau stilul preferat (cursiv sau de tipar), evaluați cu atenție dacă impunerea unei schimbări va îmbunătăți semnificativ scrisul sau dacă este o oportunitate de a încuraja autonomia.
  • Explorați metode alternative: Învățați metode precum “Handwriting Without Tears”, care pot fi mai accesibile.
  • Mențineți abilitățile de scriere de mână: Chiar și cu acomodări precum procesarea de text, scrisul de mână lizibil rămâne important. Echilibrați utilizarea acomodărilor și modificărilor cu practica continuă a scrisului de mână. De exemplu, elevii care primesc evaluări modificate pentru anumite teme ar putea fi totuși obligați să completeze exerciții suplimentare de scriere de mână sau ortografie.

Psih. Mădălina Simion

Psiholog clinician; neuropsiholog la București

S-a specializat in evaluarea complexa psihologica si neuropsihologica a copiilor, adolescentilor si adultilor cu afectiuni medicale (ADHD, anxietate, intarzieri in dezvoltare, tulburari genetice, tumori cerebrale, epilepsie, hidrocefalie, traumatisme cranio-cerebrale, etc) in vederea psihodiagnosticului.

A urmat o formare de 450 de ore teoretice si 500 de ore de practica in neuropsihologie clinica (Máster en Neuropsicología Clínica, Instituto Superior de Estudios Psicológicos (ISEP), acreditat de Consiliul General de Psihologie din Spania pentru specializarea in neuropsihologie clinica, program ce indeplineste ghidurile internationale de instruire ale Conferintei din Huston pentru acreditarea de psiholog expert in neuropsihologie clinica in Spania.

Interese profesionale: mapare corticala intraoperatorie, fMRI, functionare executiva

Website pentru promovarea neuropsihologiei

PSIHOLOGIE CLINICA | NEUROPSIHOLOGIE © 2015 - 2021